Rynek druku 3D jest już wart 2,2 mld dol.

ZMorph

ZMorph to jeden z czołowych polskich producentów drukarek 3D. Fot: mat. pras. Zmorph

Przez ostatnie 5 lat technologia druku 3D rozwija się w bardzo szybkim tempie, w miarę jak firmy każdej wielkości odkrywają możliwości, jakie dają nawet urządzenia kosztujące poniżej 2 tys. zł. Jak się szacuje, wartość tego rynku już osiągnęła wartość 2,2 mld dol. i bezustannie rośnie.

Jak ocenia firma badawcza Gartner, w 2015 r. liczba sprzedanych drukarek 3D na świecie wyniesie ok. 217 tys. sztuk, a to oznacza podwojenie zeszłorocznego wyniku – 108 tys. szt.

GENEZA WYBUCHU POPULARNOŚCI DRUKU 3D

Druk 3D pozwala z łatwością przetestować nowe pomysły, których przeniesienie na formę fizyczną bez konieczności poniesienia wysokich kosztów jeszcze niedawno było praktycznie niemożliwe. Korzystają na tym przede wszystkim firmy, które są w stanie np. radykalnie skrócić proces opracowywania nowych produktów, ale nie tylko.

W ostatnim czasie gwałtownie rośnie liczba osób, które druk 3D traktują hobbystycznie, a rozwój tego segmentu rynku umożliwił wyraźny spadek cen urządzeń 3D, a w szczególności pojawienie się modeli przeznaczonych do użytku domowego.

TECHNOLOGIA DRUKU 3D TO NIE WSZYSTKO

Zasada działania drukarki 3D polega na nanoszeniu cienkich warstw materiału, najczęściej specjalnego tworzywa sztucznego, w taki sposób, by w końcu powstał przedmiot o oczekiwanym kształcie. Można w ten sposób stworzyć nawet niezwykle skomplikowane przestrzennie przedmioty. Na rynku funkcjonuje obecnie 7 technologii druku 3D, które obejmują nawet takie materiały jak ceramika czy metal.

Technologia druku nie jest jednak wszystkim. Kluczowym elementem procesu tworzenia modeli 3D są projekty w formie plików przestrzennych. To właśnie rynek tworzenia i wymiany plików 3D rozwija się teraz w bardzo szybkim tempie, nadrabiając opóźnienie w stosunku do rynku produkcji urządzeń.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>